Bakgrunnen
for denne bloggteksten er egen deltakelse på et studium der blogg inngår som et
arbeidskrav. Denne teksten er således et svar på en oppgave som innebærer å ta
utgangspunkt i eget arbeidssted og ha en kvalifisert oppfatning av hva som
kjennetegner IKT-bruken på skolen samt bruke skolementor.no som grunnlag for
besvarelsen. Kjennetegn i denne forbindelse velger jeg å forstå som noen generelle
betraktninger på praktisk elev- og lærerbruk av IKT innenfor ikke-forhåndsdefinerte
områder. Innenfor en slik kort tekst som dette er, er det ingen ambisjon om å
være uttømmende, men heller sneie innom i alle fall en problemstilling.
I
likhet med at det er stor variasjon på bruk av andre mer eller mindre relevante
læringsverktøy, er det også variasjon på bruk av IKT i våre klasserom. Samtidig
er det et ubestridelig faktum at aktivitet der PC-en og MAC-en er en naturlig
ingrediens i arbeidet, er stadig økende. Og det skulle være underlig hvis så
ikke var tilfelle. Mye godt arbeid kan selvsagt gjøres uten datamaskinens
muligheter og umuligheter, men skal skolen aktivt delta i og være relevant for framtidsgenerasjonen
må skoleinstitusjonen også sørge for å ta bruk tidsaktuelle verktøy uten at vi dermed
nødvendigvis trenger å lede an i det teknologiske kappløpet.
For å danne meg og andre
et tydeligere bilde av situasjonen på skolen tok vi pliktskyldigst Skolementor.no
i bruk. Utvalgte medlemmer av ledelsen sammen med et par utvalgte ressurslærere
innen IKT-området, identifiserte hvilket nivå skolen var på i på noen av
områdene som var mulig å gå inn på. Ifølge egenomtalen på skolementor.no skal
verktøyet gi skolen
[…] mulighet til å reflektere over sin
tilrettelegging for og gjennomføring av pedagogisk bruk av IKT. Ved å bruke
Skolementor vil skoleledere gjennom refleksjon over tilstanden og forslag til
tiltak få hjelp til å kunne heve skolens strategiske og pedagogiske arbeid, noe
som igjen kan øke elevenes læringsutbytte. […]
Gjennom refleksjon skal man identifisere
styrker og svakheter ved skolen. Etter gjennomføring får man anbefalinger for
videre arbeid. […]
Innenfor området 5.1 Bruk av IKT i læring og undervisning ga vi oss selv toppscore
med nivå 5. Beskrivelsen til Skolementor for dette nivået er at «IKT
brukes i undervisningen når det fremmer elevenes læring og er en naturlig del
av undervisning og læring for alle elevene i så godt som alle fag, på alle
årstrinn». En
slik karakteristikk kan virke i overkant positiv, men representerer etter vår
kjennskap en generell og reell situasjon på skolen. Tiltakene Skolementor ga
oss var å «dele praksiserfaringer i relevante nettverk og fora. Jobb systematisk
med holde [sic] skolen og kollegiet oppdatert på teknologisk utvikling som kan
fremme skolens bruk av IKT i læring og undervisning».
Samtidig
identifiserte vi skolen til å befinne seg på nivå 2 på området 5.4 Lærerstyrt IKT som kjennetegnes ved
at «elevene engasjeres til en viss grad,
og kan til tider samarbeide godt med andre når de bruker IKT. Undervisningen
preges imidlertid av en del forstyrrelser når IKT brukes.»
Tiltaket
her er å diskutere «[…]med kollegiet hvilke faktorer som er viktige for
å ha en tydelig klasseromsledelse. Utvikle tydelige retningslinjer sammen med
elever som sier hvordan IKT skal brukes i undervisningen».
Dette
spriket i skåren mellom disse to områdene, kan ved første øyekast virke noe
paradoksalt. Henger det virkelig positivt sammen at IKT-bruken fremmer elevenes
læring i så godt som alle fag samtidig som undervisningen forstyrres når IKT
brukes? Et mulig svar ligger nok å finne i formuleringene til de alternativene
som var på de høyere nivåene på området 5.4. Innenfor disse nivåene er sentrale
begrep som konsentrasjon og utholdenhet brukt som et resultat av IKT-bruk, og disse kunne
vi ikke finne ga en gyldig identifikasjon av egentilstanden. Det er ikke tvil
om at det er noen problematiske forhold ved bruken som primært knytter seg til
den utstrakte nettilgangen og distraksjonsfristelsen dette medfører for eleven.
Et
interessant moment som er verdt å kommentere, er at skåren og identifiseringen
av nivå for disse samme to områdene i 2011 utført av i alle fall et par av de
samme personene, er forskjellig. I 2014 skårer vi oss selv to nivå høyere på 5.1 Bruk av IKT i læring, mens vi skårer
oss selv ett nivå lavere 5.4 Lærerstyrt IKT. At opplevd utvikling
har funnet sted i løpet av disse tre årene, er forhåpentligvis å betrakte som
en naturlig ingrediens i en organisasjon som har læring som hovedaktivitet og
mål. Og at vi er blitt bedre på å integrere verktøyet som en læringsdrivende
bestanddel i aktivitetene, vil jeg sterkt mene. Samtidig må vi erkjenne at vi også
har en vei å gå innenfor flere områder og muligens kan Skolementor.no og
tiltakene som foreslås, være med å stake ut en farbar kurs videre.
Hei Stig Lennarth,
SvarSlettSer du har gjort grundig prosess med dette og benyttet skolementor for å kartlegge noe av tilstanden på deres skole når det gjelder bruk av IKT. Videre forstår jeg det slik at det arbeides godt på dette område hos dere, men utfordringene i forhold til distraksjoner ser dere fortsatt. Dette fremkommer nok som et velkjent problem, som en også kan se på undersøkelser som er utført på område.
Slik jeg leser innlegget er dere på absolutt god vei med fokus på læring og IKT fremfor aktivitet og IKT.